Blíží se krach Liberty Steel? Británie dává ruce pryč, ČR se třese a Ostravsko se modlí

Britská společnost Liberty Steel přišla o zdroj financování. Věřitel firmy GFG Alliance, která Liberty Steel vlastní, požádal o insolvenční řízení, což postavilo Liberty Steel do složité situace. Momentálně není schopna zaplatit své denní náklady. Liberty zaměstnává okolo 35 tisíc zaměstnanců v 10 zemích a nabízí obrovskou produktovou nabídku pro mnoho tržních sektorů. Citelně ohroženo je tedy nejen hutní hospodářství, ale i zaměstnanost v Moravskoslezském kraji, kde má Liberty svou pobočku.

Liberty Steel zažádala britskou vládu v čele s Borisem Johnsonem o finanční pomoc, jednalo se v přepočtu o 5,2 miliardy korun. Británie pomoc neposkytne i přes to, že je třetím největším producentem hutních materiálů v Británii a zaměstnává okolo 5 tisíc lidí. Důvodem, proč dává Británie ruce pryč, by mohla být neprůhlednost záměrů vlastníka GFG, Sanjeeva Gupty. Jedinou možností pomoci by bylo znárodnění společnosti Liberty Steel.

Naopak Francie se za zaměstnance společnosti postaví. Francouzský ministr financí, Bruno Le Maire, se k celé situaci vyjádřil na francouzském televizním kanále France 2, a natáhl tak pomocnou ruku. Nemá strach o pracovní pozice, jelikož je Francie připravena hodit zaměstnancům záchranné lano. „Pokud se zde objeví finanční krize, stát bude připraven jednat a nalézt řešení celé situace,“ řekl pro France 2 Le Maire.

Dopad na ČR

Tato situace může mít velký dopad na hospodářství České republiky. Liberty Steel patří podnik v Ostravě, Liberty Ostrava, která dohromady sčítá se svými dceřinými společnostmi tisíce zaměstnanců. O svou práci by tak v krajním případě mohlo přijít až 6 tisíc lidí. Jaké budou poskytovány kroky pro pomoc ostravské společnosti? Tuto otázku položila prostřednictvím poslanecké interpelace Pavla Golasowská na jednání Sněmovny minulý týden. Na odpověď má dotazovaný premiér Andrej Babiš třicet dní. 

Podle České televize se ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček staví za zachování míst v ostravských ocelárnách. Případný krach Liberty Steel by postavil už tak uhelnou transformací trpce zkoušený Moravskoslezský kraj do složité situace nejen v rámci zaměstnanosti. 

Případný kolaps obří společnosti by na trhu zanechal obrovskou propast, kterou by nebylo možné v rámci Evropy zaplnit. V celé střední Evropě by vypadl dodavatel železniční techniky, což by vedlo k okamžitému vzestupu cen v hutním průmyslu. Tím by se otevřel prostor pro Čínské firmy, které vycítí šanci etablovat se evropském trhu, a to za minimální ceny (včetně dovozu). Tomu není ČR schopná konkurovat. Pracovní pozice by tedy v České republice a dalších zemí, kde Liberty Steel fungovala, zůstaly prázdné.