Ekologičtější veřejná doprava v Praze? Hlavní město chce spustit trolejbusovou linku

Zdroj foto: Ilustrativní, pixabay.com (free for commercial use)
Veřejná doprava v Praze je určitě nejlepším způsobem, jak se po Praze přepravovat, neboť cesta autem může být kvůli častým kolonám a četným semaforům hodně zdlouhavá, nemluvě o tom, že v Praze je díky zónovému systému parkování opravdu málo míst, kde zaparkovat. Praha se dokonce rozhodla pro spuštění trolejbusové linky.

Veřejná doprava v Praze je určitě nejlepším způsobem, jak se po Praze přepravovat, neboť cesta autem může být kvůli častým kolonám a četným semaforům hodně zdlouhavá, nemluvě o tom, že v Praze je díky zónovému systému parkování opravdu málo míst, kde zaparkovat. Praha se dokonce rozhodla pro spuštění trolejbusové linky.

Co se týče veřejné dopravy, Praha je známá především tím, že jako jediná z českých měst disponuje metrem, které zde činí jeden z hlavních způsobu přepravy v rámci městské hromadné dopravy (MHD), jak lze vidět na webu mapa-metra.cz. Pražské metro tvoří tři vzájemně provázané linky A, B a C, které pokrývají velkou část Prahy. Kam se nedostanete metrem, je možné využít poměrně hustou síť tramvají. Okrajové části Prahy jsou pak pokryté jednotlivými autobusovými linkami.

V rámci Pražské integrované dopravy (PID) je velkou výhodou, že na jednu jízdenku můžete použít více dopravních prostředků, což se opravdu hodí, pokud se nemůžete rozhodnout kam na výlet, případně pokud si spletete směr jízdy či číslo autobusu. Při přepravě po Praze tak platíte pouze za časové jízdenky, které se pohybují od 30 do 330 korun v závislosti na časových úsecích, které jsou v délce od 30 minut do 72 hodin.

S přicházejícím létem se samozřejmě dopravní situace, stejně jako v jiných městech ČR, výrazně mění a jednotlivé linky přecházejí na prázdninové jízdní řády, jak informuje web pid.cz. Školní linky a autobusy se po dobu letních prázdnin ruší úplně, některé linky mají zkrácené či prodloužené trasy v závislosti na rekonstrukcích a opravách, kterých v létě přibývá.

V rámci snižování emisí a energetické náročnosti pražské dopravy měla být letos na jaře spuštěna nová trolejbusová linka. Na začátku loňského roku vysoutěžil Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) celkem patnáct bateriových trolejbusů SOR TNS 18 v celkové hodnotě téměř 221 miliónů korun. Plánovaná linka 58 měla jezdit mezi Miškovicemi, Čakovicemi a Palmovkou a nahradit tak stávající autobusovou linku 140.  V důsledku pandemie COVID 19 a probíhající války na Ukrajině však měli subdodavatelé problém sehnat některé elektronické součástky a čipy a tím se výroba vozů opozdila.

„Přesné datum, kdy budou trolejbusy dodány, nám výrobce zatím nesdělil. Ujistil nás nicméně, že se bude snažit, aby všech 15 vozidel bylo dodáno co nejdříve,“ okomentoval situaci vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík pro web novinky.cz. Prozatím danou trasu jezdí v rámci zkušebního provozu trolejbus Škoda 36Tr T City, který si DPP zapůjčil z Hradce Králové. Jízdy probíhají o víkendech a slouží mimo jiné i k zaškolení řidičů.

Další trolejbusovou trať pak Praha plánuje na trase Nádraží Veleslavín – Letiště Václava Havla. Náklady na plánovanou trasu činí přes 354 miliónů korun a její spuštění se předpokládá v prvním čtvrtletí následujícího roku.