Zamíří do čela VTÚ „šedá myš“ Jiří Kašpárek? Je autorem studie, podle které výsadkářům nejlepší vozidlo dodá bývalý obchodní partner náměstka Šulce

ZDROJ FOTO: Ministerstvo obrany

Ministerstvo obrany zvláštním způsobem mlčí k otázce nového ředitele státního podniku VTÚ (Vojenský technický ústav). Tématu se věnovala již řada médií, jako první s informací, že k 1. únoru 2023 má na tuto pozici přijít Jiří Kašpárek, dosavadní ředitel státní společnosti LOM Praha Trade, přišel na konci ledna Ekonomický deník. Přidal se také Security magazín (23. ledna) a magazín E15 (26. ledna). Média dávají nástup Jiřího Kašpárka do souvislosti s probíhající veřejnou zakázkou na lehká útočná vozidla pro 43. výsadkový pluk, a zmiňují vztah prvního náměstka ministryně obrany Františka Šulce a šéfa společnosti LPP, která armádě nabízí vozidla od firmy Supacat, Jiřího Sauera.

Podobně, jako bylo ministerstvo skoupé na vysvětlování při listopadovém náhlém odvolání předchozího ředitele Novotného, dodnes nástup Kašpárka do VTÚ nepotvrdilo, nevydalo žádnou tiskovou zprávu a informace není oficiálně k dispozici ani na webu státního podniku. Otázku, zda nemůže příchod Kašpárka do VTÚ ovlivnit zakázku na 159 vozidel za 5,6 miliardy korun vznesl v lednu na výboru pro obranu poslanec Michal Ratiborský (ANO).

Kašpárek před svým příchodem do LOM Praha Trade, kde působí od 3. prosince 2021, pracoval právě ve VTÚ pozemního vojska jako ředitel sekce speciální výroby (2019-2021) a zástupce technicko-obchodního ředitele (2018-2019). Předtím byl více než 25 let vojákem z povolání, příslušníkem 43. výsadkového praporu (ze kterého vznikl jeho vyčleněním ze struktury 4. brigády rychlého nasazení 43. výsadkový pluk) a účastnil se mj. misí v Afghánistánu, Bosně nebo Kosovu. Původní informace, s níž přišel poslanec Ratiborský na výbor pro obranu 7. prosince, hovořila o tom, že se má Kašpárek stát obchodně-technickým ředitelem VTÚ.

Problémem ve vztahu k zakázce na lehká útočná vozidla (LÚV) je, že Kašpárek je autorem studie proveditelnosti, kterou zpracoval v době působení ve VTÚPV, a která favorizovala vozidlo HMT 400 od britské společnosti Supacat. Tu v České republice zastupuje společnost LPP zbrojaře Jiřího Sauera, který do ledna 2022 podnikal společně s dnešním prvním náměstkem ministryně obrany Františkem Šulcem. S jeho jménem se v souvislosti se zakázkou na lehká útočná vozidla nesetkáváme poprvé. V září 2021 jsme napsali: „Podle zjištění redakce Vysokahra.cz vstoupil Sauer od 1.10. 2020 jako společník do firmy RobotScientific. Tu vlastní František Šulc, vlivný konzultant Poslanecké Sněmovny v oblasti obranného průmyslu.“ Šulc po nástupu na ministerstvo svůj podíl v této společnosti prodal. Známost a vazby na Jiřího Sauera tím ale samozřejmě nezanikají.

V tomto kontextu je na místě připomenout také rozhovor, který ministryně obrany Jana Černochová poskytla v lednu 2022 deníku Právo, který tehdy na vztahy mezi Šulcem a Sauerem upozorňoval. Redaktor Danda se ptal na rostoucí výdaje na obranu a řekl, že by to lidé snáze přijali, kdyby armáda nekupovala zbytečnosti. „Narážím například na to, že výsadkový pluk v Chrudimi chce nakoupit přes 150 lehkých útočných vozů, náhradu za vůz Land Rover Kajman, který má čtyři tuny, a najednou se dozvíme, že chtějí obrněnce nad 10 tun.“ Jana Černochová odpověděla: „Nesmíme také dopustit, jak tomu často bývalo, že některé projekty byly nakonec jednou tak dražší, než bylo schváleno, protože nikdo roky neaktualizoval marketingové průzkumy. Budeme kontrolovat armádní specifikace, tedy co vojáci požadují, a zjišťovat, zda někde v zahraničí nefunguje jiné řešení. Aby to často nebylo jen o tom, že si tu někdo plní klukovské sny.“

Rok se s rokem sešel. Na podzim byla veřejná zakázka na lehká útočná vozidla vyhlášena. Specifikace se stala předmětem kritiky některých médií i odborníků, a aktuální lhůta pro podání žádosti o účast je 27. února 2023. Původní přitom byla 8. listopadu, a zakázka tedy nabírá značné zpoždění. Současně se původní lhůta shodou okolností (?) kryje s náhlým a nečekaným odvoláním ředitele Vojenského technického ústavu Novotného z poloviny listopadu, a nová spadá do doby, kdy by měl v čele podniku již měsíc sedět Jiří Kašpárek, autor studie, která se vyslovila ve prospěch řešení, jež armádě nabízí společnost Jiřího Sauera, bývalého obchodního partnera prvního náměstka Šulce.

„Nechci se k tomu vyjadřovat,“ odpověděl Šulc magazínu E15 na otázku, proč mají být nová vozidla osmkrát dražší než stávající Land Rover Defender. A Jiří Kašpárek sám odmítl odpovědět, zda do VTÚ skutečně míří, nicméně E15 se odvolává na několik vysoce postavených zdrojů z podniku i z ministerstva obrany, které Kašpárkovo jmenování potvrdily. V odpovědi poslanci Ratiborskému uvedl vrchní ředitel Sekce majetkové Filip Říha, že ovlivňování zakázek MO obsazením pozice ve státním podniku „nemůže dojít“.

Shrneme-li dostupné informace: z pozice ředitele VTÚ byl s diskutabilním zdůvodněním odvolán Petr Novotný, a to nedlouho po vypsání veřejné zakázky na 159 lehkých útočných vozidel, přičemž parametry zakázky byly formulovány tak, že je splňuje i velmi těžké vozidlo od společnosti Supacat. Toto vozidlo jako nejvhodnější vyhodnotila studie, kterou vypracoval ve VTÚPV Jiří Kašpárek, a ten má nyní přijít do čela Vojenského technického ústavu. Kašpárek kromě roční zkušenosti z LOM Praha Trade nemá zkušenosti z působení ve statutárních orgánech obchodních korporací, a ministerstvo kolem jeho nástupu do VTÚ mlží a mlčí. Vozidla od společnosti Supacat armádě nabízí společnost Jiřího Sauera, který byl do ledna 2022 obchodním partnerem dnešního prvního náměstka ministryně obrany, který má tuto veřejnou zakázku na starosti.

Zdroj fota: Ministerstvo obrany