Rána pro Reportéry ČT přišla od Šlachty. Wollner věděl o Hlubučkových machinacích. Že chyběly důkazy?

Autor: Lukáš Veselý
Šlachta, Hlubuček

Bývalý ředitel ÚOOZ Robert Šlachta sice zůstal před branami Sněmovny, ale stále o sobě dává vědět. Na svém facebooku nyní zveřejnil fotku, na níž je zachycen šéfredaktor pořadu Reportéři ČT Marek Wollner spolu s obžalovaným z kauzy Dozimetr Petrem Hlubučkem. Šlachta navíc příspěvek doplnil tvrzením, že Wollner měl na Hlubučka materiál od roku 2019 a nepustil nic. Wollner se brání, že neměl dost důkazů, ale evidentně neměří stejným metrem. Před půl rokem totiž pustil reportáž, která poškodila poslance ODS Karla Krejzu jen pro to, že redaktorka nepoužila celé jeho vyjádření, nedokázala sčítat a smíchala dva nezávislé pozemky do jednoho.

Šlachta ve středu náležitě rozčeřil už tak neklidnou mediální hladinu, která se posledních 14 dní točí kolem Petra Hlubučka a jeho chobotnice. Svým příspěvkem naznačil, že šéfredaktor veřejnoprávního publicistického pořadu Reportéři ČT Marek Wollner věděl o machinacích Petra Hlubučka v pražských Lysolajích, kde Hlubuček působil jako starosta. Šlachta následně své vyjádření rozvinul.

„Pořad se točil už v říjnu 2019 a minimálně na začátku roku 2020, kdy ředitel Dvořák tenhle dopis dostal, měl informaci o tom, že v Reportérech ČT mají všechny materiály ke kauzám Lysolaje a Palmovka,“ oznámil Šlachta. „Přesto reportáž zastavili.“ Úryvek je z delší pasáže vyjádření, kterým chce bývalý policista a nyní předseda hnutí Přísaha sdělit, že Česká televize zakryla „cenzurou“ a neodvysíláním reportáže už na přelomu let 2019–2020 údajnou trestnou činnost nyní už bývalého starosty Lysolají Petra Hlubučka. Informace o tom, že televize odmítla odvysílat už natočenou reportáž o pozemku, jehož prodej prosadil Petr Hlubuček údajně za polovinu odhadované ceny, čímž prý připravil město o sto milionů korun, se ke Šlachtovi dostala od zdroje, jehož totožnost odmítá prozradit.

Nebyly důkazy?

Wollner nicméně svůj tým brání. Podle něj na prověření kauzy redaktorky dostaly běžné čtyři týdny. „V průběhu natáčení se ukázalo, že věc je velmi komplikovaná. Ačkoli to vypadalo, že pozemek mohl být prodán pod cenou, smlouvy a jejich dodatky byly koncipovány tak, že nebylo možné najít důkaz nebo indicii, že tomu tak bylo. Do podrobností nemá smysl zacházet. Každopádně redaktorky dostaly na zpracování reportáže další čas,“ uvedl Wollner pro Respekt.cz

Po čtyřech měsících se pak podle současného vyjádření odpovědné redaktorky Adély Paclíkové a Marka Wollnera dostala ČT do situace, kdy případ sice vypadal podezřele, nicméně posudky, vyjádření magistrátu, zasvěcených lidí, právníků, znalců a dalších vlastně nic podezřelého nepotvrzovaly. „Nezískaly jsme žádný jasný důkaz, že cena byla skutečně podseknutá,“ uvádí ve vyjádření Paclíková. „Nicméně přesto jsem požádal v lednu 2020 Markétu Dobiášovou, jestli by natočený materiál nesestříhala do osmiminutové reportáže,“ dodává Marek Wollner. „Ale tu reportáž už neudělala, místo toho mi oznámila, že dává výpověď.“

Reportáž tedy odvysílána nebyla a Šlachta se nyní obrací dopisem na Radu ČT a volá po vysvětlení. Že by se včasnou reportáží dalo zabránit další trestné činnosti Petra Hlubučka a jeho kompliců, snad není třeba zmiňovat.

Krejzu zařízli

Stejný metr ovšem neuplatnili Reportéři ČT při odvysílání dílu, v němž napadali podnikatelskou činnost současného poslance ODS Karla Krejzy. V podstatě jej obvinili, že koupil nemovitosti výrazně pod cenou a mělo na to stačit vyjádření „ fundovaného“ znalce. Jak následně Krejza uvedl ve svém vyjádření po odvysílání dílu, cena byla podstatně vyšší, než tvrdili Reportéři. Lenost, či dost možná úmysl redaktorky zkreslily celý příběh o nákupu pozemků v Kořenově a v Praze „ Paní redaktorce jsem posílal e-mail, ve kterém jsem uvedl sumu 5,8 milionů, z čehož 3,8 miliony jsem platil nominální hodnotou pohledávky, ke které náleží příslušenství ve výši 3,1 milionů korun, jak je zřejmé z mého majetkového přiznání za rok 2017 (tato pohledávka byla zajištěna zástavou na nemovitostech dlužníka, byla tedy bonitní). K celkové kupní ceně jsem složil ještě další 2 miliony v penězích,“ uvedl Krejza a dále připomněl, že redaktorka navíc zaměnila dvě katastrální čísla. „ Z katastru se dá zjistit, že se nejednalo o desítky tisíc metrů, jak zní v reportáži, ale o cca 6000 m čtverečních, o které se jedná. Smíchaly se zde jablka s hruškami. Těch 24 527 m čtverečních bylo dokoupeno až NÁSLEDNĚ, z mých prostředků v řádech jednotek milionů, stejně tak jako demolice nevyhovujícího objektu a projekt pro územní rozhodnutí, vydané v roce 2021. Což nepochybně hodnotu zvýšilo,“ uvedl Krejza. Přestože email se skutečnou cenou dorazil dostatečnou dobu před odvysíláním reportáže, nic z toho však redaktorka k celkové sumě nepřičetla.

Krejza si rovněž stěžoval, že stejné neprofesionální měřítko uplatnila redaktorka i při vysvětlování nákupu domu v pražských Kobylisích. Více zde

Další stížnosti

Obvinění z manipulace čelí Reportéři ČT i ze strany státních subjektů. Podobné obvinění padlo před třemi týdny po odvysílání dílu týkajícího se nákupu neprůstřelných skel na bojové vozy Iveco.

Psali jsme zde: Manipulace na zakázku? „Vaše vyjádření, pane plukovníku, stejně nepoužiju.“ Na redaktora pořadu Reportéři ČT si stěžuje VVÚ

Kauzu kolem Roberta Šlachty a Marka Wollnera budeme nadále sledovat…