Placené členství na Facebooku a Instagramu v Evropě? I to je jedna z možností

Zdroj foto: Pixabay.com (free for commercial use)
Americká internetová společnost Meta Platforms nedávno na svém webu oznámila, že zavede placené členství pro své sociální sítě Facebook a Instagram v rámci Evropy. Tato nová možnost bude nabízena spolu s tradičním bezplatným přístupem, který bude nadále obsahovat reklamu. Tento krok byl učiněn s cílem splnit požadavky Evropské unie (EU) na ochranu osobních údajů a regulaci reklamy na sociálních sítích.

Americká internetová společnost Meta Platforms nedávno na svém webu oznámila, že zavede placené členství pro své sociální sítě Facebook a Instagram v rámci Evropy. Tato nová možnost bude nabízena spolu s tradičním bezplatným přístupem, který bude nadále obsahovat reklamu. Tento krok byl učiněn s cílem splnit požadavky Evropské unie (EU) na ochranu osobních údajů a regulaci reklamy na sociálních sítích.

Nová možnost pouze pro Evropu

Placené členství bude dostupné pouze pro uživatele v Evropě, konkrétně v zemích EU, Švýcarska a v zemích Evropského hospodářského prostoru, což zahrnuje Island, Norsko a Lichtenštejnsko.

Dvě různé ceny

Placený a bezplatný přístup se budou lišit hlavně v tom, zda uživatelé uvidí reklamy na platformě. Pokud uživatelé zaplatí měsíční poplatek, reklamy na těchto platformách se jim již nezobrazí. Cena předplatného závisí na tom, z jaké platformy chcete na sociální sítě přistupovat. Uživatelé, kteří používají klasické počítače, zaplatí 9,99 eur měsíčně (asi 245 Kč). Pro majitele chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS bude předplatné dražší, činí 12,99 eur měsíčně (asi 319 Kč). Cena těchto předplatných zahrnuje také poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, jako jsou Google a Apple.

Hlavní záměr regulace EU

I když to na první pohled nemusí být zřejmé, hlavním cílem společnosti Meta není pouze zvýšit své příjmy z placených verzí, ale především vyhovět regulačním požadavkům EU. Regulátoři v Evropě se stále více zaměřují na velké internetové platformy a na to, jak tyto platformy sbírají a využívají osobní data uživatelů k cílené reklamě. V červenci tohoto roku například Nejvyšší soud EU zakázal Meta kombinovat údaje o uživatelích přes různé platformy a webové stránky bez jejich výslovného souhlasu. Irský úřad pro ochranu osobních údajů uložil Meta pokutu ve výši 390 milionů eur (asi 9,4 miliardy Kč) za to, že uživatele nutil k přijetí cílené reklamy jako podmínky pro používání sítě Facebook. Tato nabídka placených verzí Facebooku a Instagramu bez reklam by mohla pomoci Meta vyhnout se dalším pokutám a splnit regulace EU týkající se ochrany soukromí.

Meta Platforms reaguje na regulaci EU týkající se ochrany osobních údajů a reklamy tím, že zavádí placené verze svých sociálních sítí Facebook a Instagram v Evropě. Nabídka placených verzí Facebooku a Instagramu bez reklam tak pomůže americkému internetovému gigantu rozptýlit obavy evropských regulátorů ohledně ochrany soukromí. V praxi totiž nyní poskytuje uživatelům alternativu k reklamním službám, které využívají analýzu osobních údajů. Konkrétní případ se týká zákazu ze strany Nejvyššího soudu EU firmě Meta kombinovat údaje shromážděné o uživatelích napříč svými platformami a z jiných webových stránek a aplikací, pokud nezíská jejich výslovný souhlas. Pokuta je také uložena ze strany irského úřadu pro ochranu osobních údajů (DPC), který na firmu v lednu uvalil pokutu ve výši 390 milionů eur (zhruba 9,4 miliardy Kč) za to, že uživatele nutila akceptovat cílenou reklamu jako podmínku pro používání sítě Facebook.

Finanční ředitelka firmy Susan Li v dubnu uvedla, že reklama v Evropské unii tvoří zhruba deset procent celkových obchodních aktivit společnosti.

Obecně platí, že model financování sociálních sítí, jako je Facebook a Instagram, zůstává z velké části založen na reklamě, která se zobrazuje uživatelům na těchto platformách. Tímto způsobem společnosti generují své příjmy. Zobrazování reklam na sociálních sítích se provádí na základě údajů o uživatelích, což může zahrnovat jejich chování na sociálních sítích, zájmy a další informace.