Nedráždit lidi dalším zdražováním! Kupka na poslední chvíli stáhl koncept nové dálniční známky z podvýboru

Už začátkem roku avizoval ministr dopravy Martin Kupka změnu výpočtu ceny dálniční známky. Detaily měl přijít projednat na středeční Podvýbor pro dopravu Poslanecké sněmovny, bod byl ale nakonec v předstihu stažen z jednání.

Ve středu měl ministr Kupka představit nový koncept před poslanci podvýboru, který vede Ondřej Lochman z hnutí STAN. Je to standardní postup, a i pro koalici je lépe, když nalezne podporu už na podvýboru, tedy před tím, než se návrh dostane na řádný pořad Výboru, v tomto případě Hospodářského. Ministerstvo ale hodilo vzhledem k mezinárodní situaci zpátečku.

„ Nechceme dráždit občany dalším zdražováním. Jako by nestačil skokový nárůst cen potravin, pohonných hmot a pádivá inflace. Dálniční známka musí chvilku počkat,“ uvedl skutečný důvod vyřazení bodu pro Vysokahra.cz jeden z koaličních poslanců, který si nepřál být jmenován.

Nový výpočet ceny známky měl přinést zdražení pro řidiče, jelikož kromě inflace měl zohlednit počet nově postavených kilometrů. Dálniční kupón se léta nezdražoval a stojí 1500 korun už od roku 2012. Je pravdou, že od té doby české dálniční sítě přibylo zhruba 600 kilometrů vozovky. To je však do značné míry způsobeno administrativní kličkou z roku 2016, kdy zásahem ministerstva dopravy došlo k přeřazení většiny rychlostních silnic do kategorie dálnice II. třídy, čímž přibylo 438 kilometrů dálnic.

Ve snaze „nepřilévat olej do ohně“ a v reakci na válku na Ukrajině, která žene ceny komodit do astronomických výšin, kabinet Petra Fialy přistoupil začátkem března ke zrušení přidávání biosložky do pohonných hmot a ke zrušení silniční daně pro vozidla do 12 tun.

Stavby stojí, firmy se bouří

Zvyšování cen nafty, asfaltu a oceli zastavilo v Česku první dopravní stavby. Mezi zakonzervované projekty patří  kupř. obchvat Jihlavy po silnici II/602 a řada dalších zakázek na rekonstrukce mostů.  „Pokud nebudou upraveny ceny stavebních prací, firmy nebudou moci stavby dokončit. Loterií je pak podávání nabídek do nových tendrů, kdy dodavatelé materiálů nejsou schopni garantovat cenu ani v řádu několika dní,“ oznámilo v prohlášení  Sdružení pro výstavbu silnic (SVS), které zastřešuje lídry českého dopravního stavitelství.