Místopředseda výboru pro obranu Růžička: kupujeme nejmodernější letadla na světě, ale v případě BVP se spokojíme s koncepcí z 90. let

Autor: Redakce

Na možná rizika a špatné světlo, kterou na zakázku BVP za 53 miliard korun mohou vrhnout četné kauzy podezření z korupce, kterými prošla v minulosti společnost BAE SYSTEMS, jsme se zeptali také místopředsedy výboru pro obranu Pavla Růžičky (ANO). Ke starým kauzám, které se odehrály v době, kdy ještě nebyl aktivní v politice, ale sloužil v armádě, se s odkazem na fakt, že nemá podrobné informace, nechtěl podrobně vyjádřit. Dodavatele v takto významné zakázce podle jeho slov nepochybně monitorují zpravodajské služby, a ministerstvo by v případě rizika bylo varováno. Pokládá si však jinou otázku: jestliže si AČR vybrala nejmodernější nadzvukové letadlo současnosti, proč v případě pásových BVP sahá po staré koncepci vozidla z 90. let.

1) Vláda rozhodla zrušit tendr na BVP a oslovit Švédsko, tedy napřímo jednat o nákupu 210 BVP od společnosti BAE Systems Hägglunds za 53 miliard korun. S touto společností je v českém prostředí spjatá kauza podezření z korupce při dosud druhé největší zbrojní zakázce: nákupu a posléze pronájmu Gripenů – i zde byl zrušen tendr, aby bylo následně napřímo vybrané řešení od BAE SYSTEMS. Nebojíte se, že se historie opakuje?

V té době jsem ještě v politice nebyl. Myslím, že jsem ještě sloužil v armádě. Ke kauze Gripenů žádné relevantní podklady nemám. Záleží na tom, zda tehdy někdo byl, nebo nebyl odsouzen. Matně si vybavuji, že v té kauze měl nějakou roli exministr Kavan, ale podrobnosti si již nevybavuji. Myslím si, že dnes je prostředí již jiné. Prostor pro korupci se významně zmenšil.

2) Ptám se především proto, že kauz, do nichž byla společnost BAE SYSTEMS namočena, bylo v minulosti velmi mnoho. VH v uplynulých týdnech přinesla seriál článků opřených o informace v dobovém tisku. Zmíněné korupční kauzy a podezření z korupce provázely zakázky BAE v řadě zemí celého světa, od Slovenska, Maďarska, Rumunska a Polska přes Tanzánii či Jihoafrickou republiku po Indii a Indonésii. Lze věřit, že dnes tato společnost postupuje transparentně? Nesnižují tyto kauzy důvěryhodnost zvoleného řešení?

Ani k těmto kauzám žádné poznatky nemám a věřím tomu, že kdyby tam bylo něco v nepořádku, že orgány činné v trestním řízení do toho nějakým způsobem zasáhnou. Nerad bych někoho poškozoval tím, že bych říkal, že asi možná nějaké podezření mohlo být. Nemám k tomu žádné informace. Pokud by to byla pravda, je to ke zvážení. Ale máme nějaké své zpravodajské služby, které určitě dodavatele těchto velkých zakázek nějakým způsobem monitorují, a kdyby bylo něco v nepořádku, nepochybně by paní ministryni upozornily.

3) České zastoupení BAE SYSTEMS vedl v době vyjednávání o Gripenech stejně jako dnes pan Aleš Výborný. V jeho dalším podnikání je řada nejasností od nepřehledné struktury společností po ignorování zákonných povinností (nezveřejňuje účetní závěrky). BAE SYSTEMS prostřednictvím švédské vlády dostává dosud největší českou zbrojní zakázku bez výběrového řízení, tzv. z ruky. A tedy opět: nemůže styl podnikání zástupce této společnosti v ČR vrhnout na celý projekt špatné světlo?

I zde si myslím, že kdyby se takové věci odehrály, že by někdo ministerstvo obrany varoval. Já bych nerad někoho osočil. Ale spoléhám na naše zpravodajské služby. Kdyby měly výhradu, nějakým způsobem by se to řešilo. Se společností BAE jsem nikdy nejednal, jen vím, že jsem přijímal jako místopředseda podvýboru delegaci ze švédského parlamentu, a jejich předseda výboru pro vojenské záležitosti říkal, že děkuje českým zkušeným pilotům, kteří létají na Gripenech, a že jsou to nejlepší piloti na světě a že mám vyřídit pozdravy od výrobce a že se těší na další spolupráci.

Nerad bych rozpitvával informace o jednom člověkovi a nějakým způsobem degradoval pronájem Gripenů, který je z hlediska jejich využití úspěšným projektem. Spíše jsem si k tomu z podstaty věci, a říkal jsem to i na výboru, pokládal řečnickou otázku, že ministerstvo obrany chce letadla 5. generace, tedy to nejmodernější, co lze v dnešní době koupit, a na druhou stranu jsme začali jednat s výrobcem, jehož koncepce pochází z 90. let. Na to se tedy ptám: proč chceme u letadel to nejlepší a nejmodernější na světě, a v případě BVP si v uvozovkách „ze zoufalství“ řekneme „zaplať pánbů, ať něco nakoupíme“ a jednáme o vozidle koncepce z 90. let.  Samozřejmě výrobce argumentuje tím, že jsou tam integrovány nové technologie, atd., ale ta podstata zůstává, jde o vozidlo z 90. let.

ZDROJ: redakce

ZDROJ FOTO: FB Pavel Růžička