Letní mise pro ministra dopravy. Jak získat více peněz pro železnici?

Autor: Redakce

Česká železnice trpí nedostatkem finančních prostředků. Situace by se však mohla změnit právě přes letní prázdniny. Má dojít k plánovaným změnám ve státním rozpočtu, které potvrdil i premiér Petr Fiala. Dotknou se změny v rozpočtu i rezortu dopravy? Přesvědčí železniční nehody posledních týdnů politiky o tom, že mají na železnici směřovat více finančních prostředků?

Na toto léto se podle slov ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) chystá přepracovaný rozpočet. Co to znamená? Dokáže se ministr dopravy Martin Kupka (ODS) přesvědčit svého stranického kolegu, aby mu dal do rezortu více peněz? Velké letní politické téma je tu!

Železnici totiž schází finance a výsledky vidíme sami. Železnice sice má otevřenou podporu politiků, ale realita je mnohdy úplně jiná. Jak si jinak vysvětlit, že Správa železnic dostává z rozpočtu čím dál méně peněz? Chystaný přepracovaný rozpočet je šancí tuto situaci zvrátit. Existuje však politická vůle k tomuto kroku?

Před dvěma týdny jsme byli svědky tragické nehody v Bohumíně, při níž zemřel jeden strojvedoucí. Záhy se ozvala i matka příroda, aby nám připomněla, v jakém stavu se nachází naše železniční síť! Preventivní provozní údržba strádá, na úpravy přilehlého okolí tratí nezbývají peníze. Při každé větší bouřce dochází k sesuvům půdy na desítkách míst v republice.  A v horším případě i kusů skal, jako tomu bylo u Karlštejna? Popadané stromy, někdy přerušující vedení, jsou skoro už takový folklor.

Naneštěstí žádná z nehod po Bohumíně nebyl fatální, ale co by se mohlo stát, kdyby rychlík u Karlštejna, ve kterém bylo asi 150 cestujících, jel plnou rychlostí a narazil do sesutých kusů skály? Pravděpodobně by došlo ke ztrátám na lidských životech a politici si to musí uvědomit. Není na co čekat, aby se opět zákony a změny na železnici psaly lidskou krví. Nelze jen přihlížet, než dojde na velkou, fatální nehodu, při které ztratíme desítky životů.

Přepracování státního rozpočtu může mít na českou železnici naprosto fatální dopad, a právě přes letní prázdniny se rozhodne o tom, zda to bude v negativním, či pozitivním slova smyslu. Ministr dopravy Martin Kupka by měl právě navýšení rozpočtu Správy železnic považovat za svou pomyslnou letní misi a jeden z prioritních úkolů.