KOMENTÁŘ: Tři největší Babišovy chyby v kampani

Zdroj foto: Redakce Vysoká hra

Prach po prezidentském boji usedl a sociologové se pomocí exit polls snaží rozklíčovat, kde udělal kandidát hnutí ANO Andrej Babiš chybu v prezidentské volbě. Přestože se Babiš snaží v mnoha ohledech svalovat vinu na svůj marketingový tým, nejen v jeho rozhodnutích tkví podstata jeho porážky. Těch chyb učinil samozřejmě víc, ale zaměřme se na ty největší.

V prvé řadě j nutno konstatovat, že největší chybou Andreje Babiše bylo, že vůbec sebral hozenou rukavici. Interní průzkumy Babišova týmu, které se následně objevily pod jiným zpracovatelem i na veřejnosti totiž potvrzovaly, že Babiše porazí v druhém kole i „Ferda Mravenec“. Od začátku neměl šanci a predikce udávaly, že jak proti generálu Pavlovi, tak proti Danuši Nerudové, případně ostatním vyzyvatelům prohraje poměrem přibližně 60 na 40, což se v podstatě naplnilo. Na straně druhé… ANO si na výsledku z prvního kola udělalo reálný průzkum preferencí, čert vem pár desítek milionů.

Kostky byly vrženy a podle očekávání Babiš do druhého dějství postoupil. Ve snaze vyzobat si z volebního koláče vrstvy voličů, začal pouštět pokusné balónky. Přestože Tomio Okamura nedal oficiálně Babišovi podporu, převážná většina jeho stoupenců k Babišově poloautoritářskému způsobu vládnutí inklinuje. A tak jim jistě negativně zarezonovalo v uších Babišovo prohlášení, že SPD nikdy nepustí do vlády. Jen připomeňme, že v parlamentních volbách nechybělo zas tak moc, aby se hypotetická koalice SPD ANO objevila. Tímto svým neuváženým prohlášením si Babiš Okamurovce rozhodně nenaklonil. Mlčeti zlato. Koneckonců Tomio Okamura v pondělí s Babišem na facebooku zúčtoval a předložil fakta z PAQ research. „Andrej Babiš prohrál rozdílem téměř milion hlasů. Hnutí SPD volilo ve volbách přes 500 tisíc voličů a 330 tisíc z nich volilo ve druhém kole Andreje Babiše. Zhruba 60 tisíc podporovatelů SPD se ve druhém kole rozhodlo pro Petra Pavla. Přes 100 voličů SPD nešlo volit vůbec,“ vypočítal šéf SPD. Proč asi?

A pak ten dokola omílaný billboard, jehož vizuál a motto v pondělním rozhovoru pro Idnes.cz svedl „neomylný“ neúspěšný kandidát na produkt svého týmu. „ Je pravda, že náš marketér kampaň úplně nezvládl. Úplně se nepovedl ten billboard, na kterém neměl být voják, ale generál, a měl mluvit o míru. A ne o válce,“ uvedl Babiš. Vůdce musí zůstat neomylný. Toto prohlášení bohužel jen dokládá, do jaké míry se kandidáti rozhodují sami za sebe a do jaké míry dají na rady rádoby odborníků, kteří si pohrávají s volebními hesly a posílají své loutky vystát v mrazu frontu na korunovační klenoty či na kukačku do Pražského Jezulátka. „Tady hraješ na národoveckou notu, tady zase na věřící.“ Česká politická mapa je dílem politické alchymie a je třeba to běžným voličům opakovat.