Francouzský vlak TGV v České republice. Projekt vysokorychlostní železnice patří mezi vládní priority

Francouzský vysokorychlostní vlak TGV zavítá začátkem června do České republiky. Právě společně s vlakem bude u nás příští týden propagován projekt vysokorychlostní železnice (VRT). 

íští týden bude ve znamení propagace vysokorychlostní železnice (VRT). Jejich výstavba patří mezi vládní priority v oblasti dopravy. V souvislosti s tím zavítá do ČR také vysokorychlostní vlak TGV a spolu s ním i manažeři francouzského národního dopravce Société nationale des chemins de fer français(SNCF), zástupci regionů, kteří mají zkušenosti se zavedením VRT na svém území. Projektem VRT se bude zabývat brněnský veletrh Rail Business Days, kde proběhne rovněž debata odborné veřejnosti.  

Správa železnic (SŽ) chce představit české veřejnosti TGV v několika městech. Symbol vysokorychlostního spojení budou mít možnost zájemci vidět například v Praze, Brně, Jihlavě a Ústí nad Labem. Nejvíce času pak vlak stráví v Brně, kde bude ve dnech 7.-9. června součástí již zmíněného veletrhu Rail Business Days. 

Projekt VRT se stala v současné době předmětem odborných diskusí a je debatováno především o přínosu pro osobní dopravu. Podle některých expertů mohou VRTky ulevit kapacitě kolejí, kterou pak mohou využít nákladní dopravci, nicméně výstavba VRTek skýtá velkou příležitost pro naše firmy. Je důležité, že projekt VRT má podporu vedení SŽ. Generální ředitel Jiří Svoboda uvedl pro média, že jeho plánem je, aby VRT stavěla česká firma.  

Projekt VRT navíc může přinést také ekonomické benefity, protože hospodářství podle řady odborníků nečekají dobré časy. Válečný konflikt na Ukrajině a Covid-19 ještě zvýšil inflaci a úrokové sazby a hrozí, že firmy sáhnou k většímu propouštění.  

Výstavba VRT může být v těžkých časech příslovečným světlem na konci tunelu. V českých regionech může díky tomuto projektu vzrůst nabídka na trhu práce a tudíž i zaměstnanost, protože vzniknou i nová pracovní místa. SŽ se už nyní poohlíží po lidech do týmu, který se bude výstavbou VRT výhradně zabývat. Je to rovněž vhodná  příležitost pro pro absolventy dopravních a technických škol. 

Navíc projekt uvolní potřebný prostor pro využití nových moderních technologií. SŽ chce prostor kolem vysokorychlostní železnice využít pro fotovoltaické elektrárny. Pilotní fotovoltaický projekt byl spuštěn v dubnu na děčínském nádraží, které je nově zrekonstruované. Efektivní využití podél železničních tratí je předmětem diskuse i například v Rakousku, Německu a dalších sousedních zemích, kde již byly podobné projekty zavedeny. Právě díky nim představuje železnice ještě více udržitelný způsob dopravy.  

Projekt vysokorychlostní železnice vládní program zohledňuje jako jednu ze svých priorit, kladnou odezvu však našel i u opozičních stran. Příznivé stanovisko zní rovněž z EU. Na druhé straně je pro tak velký projekt stěžejní podpora veřejnosti, z tohoto důvodu má SŽ v plánu již zmiňovanou propagaci francouzského vlaku TGV. 

Francouzský vlak TGV je možné vidět: 

Praha, Hlavní nádraží, 6. června 12-16.00 

Brno, Výstaviště Brno, 7. června 10.00–18.00, 8. června 9.00–18.00 a 9. června 9.00–16.00 

Jihlava, železniční stanice Jihlava, 10. června, 10.00–15.00 

Ústí nad Labem hlavní nádraží, 11. června, 9.30–13.30