Kdo ovládne ČD? Miliardář Holeček „vysílá“ svého nohsleda propojeného pupeční šňůrou

Zdroj foto: fb Bogdan Heczko

Únorová rezignace předsedy představenstva ČD Ivana Bednárika rozproudila výběrové řízení na tuto pozici. Minulý týden skončila lhůta, do které mohli uchazeči posílat své životopisy. Týdeník E15 přinesl informaci, že jedním z přihlášených je i Bogdan Heczko, muž, který v podstatě celou svou profesní kariéru zasvětil firmám z portfolia miliardáře Reného Holečka. Stejně jako při předchozím Heczkově angažmá pro státní subjekt před 15 lety je na místě ptát se, zda se nejedná se o střet zájmů.  

Když redakce vysokahra.cz před časem varovala, že odchodem Ivana Bednárika z ČD se uvolní na železnici prostor pro návrat „starých pořádků,“ rozdělili se čtenáři na dvě poloviny. Ta první to věděla dříve, než jsme o tom psali a ta druhá už nám dnes pod tíhou argumentů dává za pravdu. Kandidatura Bogdana Heczka, muže napojeného na Reného Holečka a Josefa Bazalu budiž toho dokladem.

Krátké vynoření

Severomoravský manažer Heczko vstoupil do povědomí veřejnosti jen krátce, na tři roky, a to, když opustil ulitu soukromé sféry a nechal se zvolit do představenstva ČD Cargo. Nutno konstatovat, že jeho angažmá už tehdy neuniklo dotazům novinářů. Mladá fronta se v listopadu 2007 v souvislosti dotazovala někdejšího ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS), zda podle něj není Heczko ve střetu zájmů. „Pana Heczka navrhl generální ředitel drah Bazala a já po základním seznámení neměl důvod ho vetovat. Případné konfliktní vztahy budou včas řešeny,“ uvedl tehdy ministr Řebíček. Sám generální ředitel ČD Josef Bazala byl konfrontován stejným dotazem dokonce v Otázkách Václava Moravce a hájil se tím, že jediný střet zájmů by mohl nastat, pokud by Heczko působil v druhé největší nákladní společnosti na železnici – Čechofracht z portfolia Reného Holečka. V té nicméně Heczko podle rejstříkových údajů nepůsobil. Jenže to je jediná z významných Holečkových firem, na kterou Heczko nebyl navázán.

Z níže uvedeného grafu vyplývá, že za posledních 20 let s výjimkou výše zmíněného angažmá v ČD Cargo Heczko vždy pracoval v portfoliu miliardáře Reného Holečka, majitele takových firem jako Česká Zbrojovka, ZVS-Armory, ITEuro a Unicontrols. Heczko zde působil jako spolumajitel, člen představenstva i dozorčí rady. Podle dostupných informací nevykonával žádnou jinou významnou podnikatelskou činnost samostatně, či pro jiný subjekt.

Smrtící úvěr UniControls 

Z hlediska manažerského výkonu nepůsobí pro Heczka zdárně jeho angažmá na postu místopředsedy představenstva ve firmě UniControls. Na konči června 2012 společnost uzavřela úvěrovou smlouvu s Raiffeisenbank a podle dostupných údajů bylo začátkem roku 2019 zahájeno insolvenční řízení, a to na návrh samotné společnosti UniControls, která konstatovala hrozící úpadek. Mezi úvěry, které společnost nebyla schopna splácet, je v insolvenčním návrhu uveden na prvním místě právě úvěr od Raiffeisenbank ve výši 77,5 mil. Kč v době podání návrhu. Tento úvěr byl uzavřen v době, kdy byl Ing. Bogdan Heczko místopředsedou dozorčí rady. A právě tento úvěr byl největším nespláceným závazkem. Pro ilustraci představoval cca 46 % z celkových nesplácených závazků ve výši cca 168 mil. Kč.

Na zkrachovalé UniControls je pikantní ještě další věc. Zdá se totiž, že působí jako „líheň“ generálních ředitelů ČD. Angažmá v této společnosti bylo jedinou manažerskou kvalifikací, kterou bývalý generální ředitel ČD Václav Nebeský mohl v roce 2019 předložit jako potvrzení svých manažerských kompetencí. Nebeský vykonával v UniControls funkci technického ředitele od září 2016 do prosince 2017. Aby se v roce 2019 vůbec mohl ucházet o členství v představenstvu ČD, došlo k „změkčení“ kvalifikačního požadavku na počet v minulosti řízených pracovníků z 300 na 100, neboť právě tolik jich Nebeský řídil v UniControls.

Vztah Bazala – Holeček

Miliardář Holeček, jako jeden z původních privatizátorů Třineckých železáren měl přátelské vztahy i se samotným šéfem ČD a ČD Cargo Bazalou. Pojily je i obchodní vztahy, které ale nakonec eskalovaly v odvolání Bazaly. Co bylo příčinou? Třešničkou na dortu byl totiž prodej 500 uhelných vozů společnosti Čechofracht, to by ještě samo o sobě nebylo tak zarážející, kdyby Čechofracht vozy neopravil a nedal je k užívání bývalé Bazalově společnosti Speditrans, která vagony pronajala opět ČD Cargu.Toto jednání mělo poškodit ČD Cargo. Jiří Vodička, předseda představenstva, který vystřídal Bazalu v křesle šéfa nákladního dopravce dokonce tuto škodu vyčíslil na 326 milionů korun. Jak opakovaně upozornili reportéři ČT, hřebíčkem do rakve se Bazalovy stal i pokles zisků ČDC, zatímco zisk společností s Cargem spolupracujících, například již zmíněné Bazalově ex-společnosti Speditrans naopak rostly. Pro dokreslení celé situace je nutné doplnit ještě jeden dílek skládačky. Majitelem Čechofrachtu byl podle tehdejších spekulací v médiích alespoň částečně Bazalův známý, miliardář René Holeček.